تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

سهم یک‌صدم درصدی ایران از درآمد حاصل از گردشگری در سال ۲۰۲۳

  • کد خبر: ۱۸۹۳۱۱
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
سهم یک‌صدم درصدی ایران از درآمد حاصل از گردشگری در سال ۲۰۲۳
کارشناس گردشگری گفت: سازمان جهانی گردشگری نیز گزارشی از درآمد حاصل از گردشگری منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۳ گردشگری یک تریلیون دلار درآمد داشته است. سهم ایران یک‌صدم درصد از این میزان است.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین رضایی در این باره گفت: باید نگاهمان را به شهرهای مذهبی فراملی کنیم و با ایجاد تورهای مناسب‌ بستر حضور مسلمانان را در آن فراهم کنیم. داده‌های آماری در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که ۹۶۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۲ به خارج از کشور خود سفر کرده‌اند. وقتی این داده‌های آماری را بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید که خاورمیانه با ۱۵ درصد از این آمار کمترین سهم از تمام دنیا را در اختیار دارد.

سهم یک‌صدم درصدی ایران از درآمد حاصل از گردشگری در سال ۲۰۲۳

وی ادامه داد: سازمان جهانی گردشگری نیز گزارشی از درآمد حاصل از گردشگری منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۳ گردشگری یک تریلیون دلار درآمد داشته است. سهم ایران یک‌صدم درصد از این میزان است.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه مولفه‌های مختلف گردشگری در دنیا با ایران متفاوت است، خاطرنشان کرد: برخی از مولفه‌ها با فرهنگ و سنن ایران در تضاد است، اما برخی از مولفه‌های آن همانند گردشگری مذهبی هم‌تراز مولفه‌های گردشگری در ایران است.

رضایی اضافه کرد: باید سهم گردشگری ایران را در سایر حوزه‌ها مانند سلامت، طبیعی، باستانی، خوراک و.. تقویت کنیم. وقتی می‌خواهیم این مولفه‌های گردشگری را تقویت کنیم باید ببینیم کدام راهکار به آن نزدیکتر است. یعنی چگونه می‌توانیم گردشگر خارجی را جذب کنیم تا بتوانیم مولفه‌های خود را به او نشان دهیم؟

وی تصریح کرد: برای توسعه گردشگری باید گردشگری مذهبی و زیارتی را در کنار گردشگری سلامت در دستور کار برنامه هفتم در اولویت قرار دهیم. ایران از شهرهای مذهبی و زیارتی زیادی برخوردار است که این شهرها باید تقویت شوند، یعنی باید نگاهمان به این شهرها را فراملی کنیم و با ایجاد تورهای مناسب‌ بستر حضور مسلمانان را در این شهرهای مذهبی فراهم کنیم.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: طی یک برنامه بلندمدت با کمک وزارت امور خارجه، شرکت‌های مسافرتی و تورلیدرهای خوب، سفری امن، برنامه‌ریزی شده و ارزان برای مسلمانان آماده کنیم تا از پتانسیل‌هایی که در شهرهای مذهبی وجود دارد استفاده کنند.

رضایی گفت: شرایطی باید برای گردشگران زیارتی رخ دهد که وقتی برای زیارت سفر می‌کنند از سایر امکانات موجود نیز استفاده کنند. همانطور که این اتفاق در مشهد رخ می‌دهد و گروه‌هایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند، تورلیدرهای مشهدی بازدید از مناطق دیدنی و طبیعی مشهد و خراسان رضوی را نیز در برنامه آن‌ها قرار می‌دهند.

بقعه‌های متبرکه در تقویت ظرفیت گردشگری کشور مورد توجه قرار گیرد

وی اضافه کرد: به غیر از ظرفیت‌هایی که در شهرهای مذهبی داریم، موقعیت‌های مذهبی دیگری در کشور به نام قدمگاه‌ها و بقعه‌های متبرکه داریم. ما از این قدمگاه‌ها در جهت تقویت گردشگری کشور استفاده نکرده‌ایم. اگر به سایت سازمان اوقاف دقت کنید، بیش از ۸۹۰۰ بقعه متبرکه یا امام زاده داریم که می‌توانند به توسعه گردشگری ما کمک کنند.

رضایی با اشاره به نقش مراسم‌ مذهبی در توسعه گردشگری مذهبی تصریح کرد: نه تنها مراسم مذهبی برای مسلمانان بلکه مراسمی ویژه مسیحیان، زرتشتیان و کلیمی‌ها داریم که این‌ها جزو جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند.

وی افزود: راهپیمایی زائران پیاده امام رضا(ع) در دهه پایانی صفر یک جاذبه گردشگری تلقی می‌شود، اما روی این ظرفیت‌ها کار نشده است. همانطور که روی بحث پیاده‌روی اربعین کار می‌شود و از تمام دنیا در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند که به منابع اقتصادی عراق کمک شایانی می‌کند، اما در پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) که تقریبا ۱۰ روز در اطراف مشهد وجود دارد، تقریبا هیچ برنامه‌ریزی برای ورود گردشگران خارجی مذهبی وجود ندارد و ما فقط از گردشگران داخلی استفاده می‌کنیم.


منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->